Kartkówka wulkanizm i trzęsienia ziemi

kartkówka wulkanizm i trzęsienia ziemi.pdf

Ze względu na przebieg erupcji oraz rodzaj wydobywających się produktów wyróżnia się: • wulkany eksplozywne, • wulkany efuzywne, • stratowulkany.a) Efektem ruchu płyt litosfery są trzęsienia ziemi, wulkanizm oraz ruchy górotwórcze.. Poćwicz.. Procesy geologiczne wewnętrzne (endogeniczne): - trzęsienia ziemi, - wulkanizm, - plutonizm,Klasa VIII - lekcja 2 - Wulkanizm i trzęsienia ziemi w Azji + filmiki pod lekcją .. Kartkówka ze współrzędnych?. Klasa VIII - lekcja 1 - Środowisko przyrodnicze Azji.. Spis tematów (kliknij, aby przejść do wyboru tematów) Wnętrze Ziemi V Plutonizm i wulkanizmszkoła ponadpodstawowa geografia klasa 1 Autor: Katarzyna Kaczmarek Temat: Plutonizm, wulkanizm i trzęsienia Ziemi Podczas tej lekcji: Poznasz rodzaje procesów wewnętrznych.. W przypadku trzęsienia tektonicznego jest to ruch wzdłuż uskoku.. Ma miejsce nasilenie się emisji gazów (wydobywających się z bocznych kominów i szczelin).. p d) Wezuwiusz i Etna są wulkanami znajdującymi się w obrębie Ognistego .Wulkanizm - ogół procesów geologicznych, zachodzących na powierzchni ziemi, związanych z wydobywaniem się lawy i innych materiałów z głębi litosfery, na skutek ruchów magmy pod powierzchnią.. Zajrzyj do zakładki KLASA VI z prawej strony 🙂 .Trzęsienie ziemi - gwałtowne rozładowanie naprężeń w skorupie ziemskiej połączone z ruchem warstw skalnych..

Wulkanizm i trzęsienia ziemi na świecie.

Opublikowano Informacje bieżące.. Załącznik zawiera dwa "schematy".. Budowa wulkanu - kolorowanka 3D .. Wywołują je rozchodzące się z wnętrza Ziemi fale sejsmiczne (inaczej sprężyste), które niosą ze sobą ogromną energię.. Te trzęsienia ziemi często opisywane są w literaturze naukowej i podręcznikach szkolnych.. Uwalniająca się przy tym energia w około 20-30% .Wulkanizm i trzęsienia ziemi w Azji; Wulkanizm i trzęsienia ziemi w Azji, test z geografii test o wulkanach i trzęsieniach ziemiWulkanizm i trzęsienia ziemi w Azji pontikol.. Fragment skorupy ziemskiej o grubości sięgającej 12 km.. 17-08-2012 Wyświetleń:9146 Trzęsienia ziemi Grzegorz Wróbel.. vatican.va .W tej strefie występują najpotężniejsze trzęsienia ziemi na Islandii.. Migrująca we wnętrzu Ziemi magma wypływa na powierzchnię w postaci lawy.. „Wulkanizm i trzęsienia ziemi", plik: kartkowka-10-wulkanizm-i-trzesienia-ziemi.doc (application/msword) Puls ZiemiKatastrofalne trzęsienia ziemi pod dnem oceanów, a jednocześnie w pobliżu wysp lub kontynentów mogą powodować zniszczenia będące efektem zarówno wstrząsów, jak i wywołanych trzęsieniem potężnych fal tsunami.. Litosfera - skorupa ziemska oraz leżące pod nią górne części płaszcza ziemskiego Budowa - za pomocą fal sejsmicznych możemy odczytać jak położone są warstwy planety gdyż nie jest ona jednorodna a tworzą ją w/w strefy Skorupa ziemska - najcieńsza, stąpamy po niej Strefa nieciągłości .Wulkanizm i trzęsienia ziemi w Azji - Duration: 2:23. pontikol 2,114 views..

Dowiesz się, czym jest wulkanizm i plutonizm.

Kliknij TUTAJ.. Klasy VII :) Opublikowano 16 września 2019 by MonikaS.. Nagromadzenie naprężeń jest często wynikiem przejściowego zablokowania ruchu skał wzdłuż tego uskoku.. Grupa taneczna V2 wywołała prawdziwe trzęsienie ziemi na scenie "Mam Talent!". Ostatnie duże trzęsienie ziemi miało miejsce w 1912 roku, co oznacza, że obecnie czekamy na następne.V.1.. wydrukuj i pokoloruj obrazek, na smartfonie lub tablecie zainstaluj bezpłatną aplikację Quiver, korzystając z aplikacji zeskanuj kod z rysunku i zobacz jak działa Twój wulkan; Przyczyny trzęsień ziemi i erupcji wulkanów - ćwiczenie z mapą on .Najsilniejszymi trzęsieniami ziemi w XX w. były trzęsienia w Chile (w 1960 r.) i na Alasce (w 1964 r.).. Warstwa o najwyższej temperaturze we wnętrzu Ziemi.. Opublikowano 2 grudnia 2019 by MonikaS.. Trzęsienia ziemi i wulkanizm; REKLAMA.Zjawiska magmatyczne zachodzą głęboko pod ziemią, ale w sprzyjających warunkach geologicznych mamy możliwość ich obserwowania na powierzchni - w postaci wulkanów.. Anatomia trzęsienia ziemi.Opracowania zadań z popularnych podręczników do matematyki, fizyki, chemii, biologii, geografii i innych..

... WMP #4 Trzęsienia ziemi w Polsce - Duration: 4:11.

7.Wulkanizm obejmuje całokształt procesów związanych z wydobywaniem się magmy i substancji jej towarzyszących(gazów, płynów i skał) na powierzchnię Ziemi.. Część zewnętrznej warstwy globu, która występuje w obrębie lądów.. Ponadto notuje się wzrost aktywności sejsmicznej( trzęsienia ziemi i mniejsze wstrząsy) oraz drobne zmiany rzeźby ziemi jak także poziomu i chemizmu wód podziemnych.. Miejsce, w którym lawa wraz z gazami, okruchami skalnymi i popiołami wydobywa się na powierzchnię, nazywamy wulkanizmem.Ich skutki widoczne są na ogół po dziesiątkach, setkach czy nawet tysiącach lat, choć niektóre z nich (np. trzęsienia ziemi) trwają zaledwie kilka sekund i natychmiast powodują olbrzymie zmiany w obrazie powierzchni Ziemi.. Z wulkanu, w którym zwiększa .Trzęsieniem ziemi nazywamy gwałtowne zaburzenie w stanie równowagi w głębi Ziemi, które prowadzą do nieodwracalnych deformacji jej powierzchni.. Uważa się, że wstrząsy o tej sile zdarzają się raz na 100-150 lat.. Cel ogólny lekcjiJedna z głębszych warstw Ziemi, która ma właściwości ciała ciekłego.. W 2011 roku u wybrzeży japońskiej wyspy Honsiu miało miejsce tragiczne w skutkach trzęsienie ziemi.Wulkanizm i trzęsienia ziemi to przykłady procesów wewnętrznych kształtujących powierzchnię Ziemi..

Teraz możemy być ...Wulkanizm i trzęsienia Ziemi - zasoby e-podrecznika.

Będziesz potrafił opisać, w jaki sposób procesy wewnętrzne wpływają na kształtowanie powierzchni Ziemi.Klasa VI - Wulkany i trzęsienia ziemi na Islandii.. Jego przejawami jest powstawanie i aktywność wulkanów, występowanie ekshalacji, a także tworzenie się skał wulkanicznych.Z wulkanizmem wiążą się także procesy hydrotermalneNajwiększa ilość trzęsień Ziemi jest noto-wana na obszarach położonych wokół Pacyfiku (80%).Trzęsienie które nastąpiło w styczniu 1995 roku w Japonii, pochłonęło 5000 ofiar i pozostawiło bez dachu nad głową 2 mln osób.. Wartym wspomnienia jest również trzęsienie ziemi na obszarze Kalifornii w 1906 r., które nawiedziło m.in. San Francisco.Historyczne trzęsienia ziemi Najsilniejsze trzęsienia ziemi Data Obszar Magnituda Artykuł 1960-05-22 22 maja 1960 Południowe Chile 9,5 więcej 1964-03-27 27 marca 1964 Południowa Alaska , USA 9,2 więcej 2004-12-26 26 grudnia 2004 Północna Sumatra (Indonezja), Andamany i Nikobary (Indie), Ocean Indyjski 9,1 więcej 2011-03-11 11 marca 2011 Wschodnie wybrzeże Honsiu , Japonia 9,1 .Wulkanizm.. - wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi).. - Duration: 2:31.Takie trzęsienia ziemi mają niekiedy związek z działalnością człowieka, przede wszystkim z górnictwem.. W małym palcu 90,401 views.Kartkówka 10.. Taką genezę wykazują między innymi trzęsienia na Dolnym Śląsku (obszar Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego) oraz na Górnym Śląsku, w rejonie eksploatacji złóż węgla kamiennego.- Ziemia cały czas jest w ruchu i nie możemy wykluczyć, że tragiczne trzęsienia ziemi pojawią się również w Polsce, ale do tego może dojść za kilka milionów lat.. - wyjaśnia związek budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery i jego wpływ na genezę procesów endogenicznych; V.2.. f c) Hipocentrum to miejsce we wnętrzu Ziemi, z którego rozchodzą się fale sejsmiczne.. W 1784 roku miało tu miejsce trzęsienie o magnitudzie 7,1. p b) W Europie czynne wulkany znajdują się we Francji, w Niemczech i w Polsce..